ANNA notícies: mitjà republicà de la Mediterrània Occidental sense subvencions ni publicitat.
Direcció: Andreu Purroi i Sesé. Producció: Incuba comunicació global. Contacte: anna@xarxaneta.org
Normes per editar notícies: estar en valencià, tenir els titulars en minúscules, si té foto, que el text visible a ser possible no la ultrapasse i tenir un aspecte general acurat. Tota notícia que no complesca les normes podrà ser esborrada.

24 març 2009

Només 8 dels més de 800 BIC o BRL de Castelló tenen l´obligat Pla de Protecció

Classificat com a: Notícies — Iniciativa @ 20:21 pm Editar això

document de resposta disponible a http://www.iniciativapv.org/castello/documents
La Conselleria de Cultura, ha resposta a les preguntes parlamentàries formulades per la diputada autonòmica d´Iniciativa, Mireia Mollà, per saber exactament quants dels elements catalogats com a Bé d´Interés Cultural o Bé de Rellevància Local, a les comarques de Castelló, compten amb el preceptiu Pla Especial de Protecció.

Basant-se en la Llei 5/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de modificació de la Llei 4/1998, d’11 de juny, del Patrimoni Cultural valencià estableix que els immobles declarats Béns d’Interés Cultural (BIC) hauran de comptar amb un Pla Especial de Protecció. Ha passat ja més d’un any des de l’entrada en vigor d’esta llei, i Mollà havia preguntat quants immobles amb la declaració de BIC no compten a dia de hui amb el pla Especial de Protecció.

La Conselleria, en respostes anteriors reconeixia que tots els béns immobles d´interès cultural ha de comptar amb un Pla Especial de Protecció, a través del qual s´establiran, des de l´esfera urbanística, els requisits a què han de subjectar-se els actes d´edificació i ús del sòl, i les activitats que afecten immobles i entorns de protecció, entent que és obligat per als ajuntaments aprovar plans de protecció no només dels conjunts històrics, sinó també dels entorns de protecció dels monuments i jardis històrics.

Dels 846 BIC o BRL que reconeix la pròpia web de la Conselleria de Cultura, només 8 d´ells tenen el seu Pla Especial de Protecció; El Palau-Castell de Betxí, la Senda dels Romans i Arc Romà a Cabanes ( pla obligat per la Conselleria com a condicionant per poder fer una zona industrial), el Pla Especial de la Torre la Sal també a Cabanes ( obligat també per poder aprovar el PAI homònim), el Pla Especial de Protecció de Peníscola, o 4 referents a Segorbe .

Segons la resposta, al Conselleria ha enviat una circular a tots els ajuntaments recordant-los les obligacions de la nova legislació respecte al patrimoni cultural existent, i s´afirma que la Conselleria està posant a disposició de tots els ajuntaments que així ho requereixen tota la col·laboració tècnica i assessorament necessari per a dur terme els seus plans espacial, digitalitzant la base de dades, a fi de facilitar en tot el possible la documentació bàsica als ajuntaments.

Per a Mollà, La legislació en matèria de patrimoni, ha establert lleis específiques per protegir els béns d´interés cultural de què disposa cada municipi, es parla de crear plans especials de protecció, i demés figures, i la col·laboració de l´administració autonòmica, però la realitat als nostres pobles demostra que una cosa és posar les coses en papers, i altra ben distinta, complir-les. El ric patrimoni cultural, arquitectònic, històric de les comarques de Castelló, hauria de ser un dels atractius més potents d´eixa diversificació de l´oferta turística que estem parlant, però, ens trobem, que quasi sempre, aquells bens més valuosos, es troben en poble de l´interior, amb moltes limitacions pressupostàries per fer front a actuacions en eixe sentit; i la Generalitat, mentre, prefereix desviar els diners públics a altres actuacions efímeres com les fórmules 1, la Copa Amèrica, o la visita del Papa, o inversions de dubtosa utilitat, com Mundo Ilusions o aeroports, mentre, el legat dels nostres avantpassats, ermites, esglésies, masos, fortificacions, es van enrunat.

Mollà, igualment, ha enregistrat una extensísima bateria de preguntes, una per cada BIC i BRL de l´extens llista de les comarques de Castelló ( llistat adjunt)

(a mode d´exemple adjuntem una de les 846 preguntes)

A LA MESA DE LES CORTS

Mireia Mollà i Herrera , diputada del grup parlamentari Compromís, a l’empara del que disposa l’article 157 del RC, té l’honor de formular al Consell la pregunta següent, desitjant contestació escrita:

La legislació en vigor de Patrimoni Cultural valencià estableix que els immobles declarats Béns d’Interés Cultural (BIC) hauran de comptar amb un Pla Especial de Protecció, els quals ja haurien d´estar en vigor a hores d´ara.

El Consell ha reconegut les limitacions econòmiques i tècniques dels molts ajuntaments, per poder complir amb el que marca la llei.

En la web de la Conselleria de Cultura, dins l´àrea de patrimoni, apareix un inventari d´immobles catalogats bé com a BIC o BRL, on apareix entre altres l´immoble Sèquia del poble BEJÍS,

Pel que respecta a aquest cas concret,

Quin grau de protecció té?

Compta amb Pla Especial de Protecció?

Ha demanat aquest ajuntament cap tipus de suport a la Conselleria?

Ha demanat aquest ajuntament cap tipus d´informació a la Conselleria per iniciar els tràmits per a elaborar el Pla Especial de Protecció?

Coneix la Conselleria l´estat de conservació d´aquest immoble?

Ha fet cap tràmit aquesta Conselleria per informar, assessorar, animar, etc, a aquest ajuntament a elaborar el Pla Especial de Protecció de l´immoble al qual ens estem referint?

És visitable aquest immoble per la ciutadania, tal i com marca la llei?

Pensa invertir la Conselleria en la protecció i manteniment d´aquest immoble?

Corts, de febrer de 2009

Mireia Mollà

Castelló, 24 de març de 2009.

Comments are closed.

Funcionant amb WordPress