Normes per editar notícies: estar en valencià, tenir els titulars en minúscules, si tè foto, que el text visible a ser possible no la ultrapasse i tenir un aspecte general acurat. Tota notícia que no complesca les normes podrà ser esborrada.

28 juliol 2006

S’ha mort el periodista valencià Toni Mestre, pioner en la introducció del català als mitjans del País Valencià

Classificat com a: Notícies — ANNA @ 2:31 pm
    [Demà dissabte 29 de juliol l’incineren a les 10.00 al Tanatori de València. Llarga memòria al combatent valencià incansable]

DIVENDRES, 28/07/2006 - 12:17h - VILAWEB
S’ha mort el periodista valencià Toni Mestre
Pioner en la introducció del català als mitjans del País Valencià

Aquest matí s’ha mort el periodista Toni Mestre a causa d’un càncer. Tenia 63 anys. Mestre deixa enrere una llarga trajectòria professional al servei de la llengua i la cultura catalanes al País Valencià. Va ser ell qui va fer la primera emissió en català a la ràdio valenciana. Mestre serà recordat per una actitud personal crítica a l’hora d’exercir el periodisme i pel seu compromís amb els valors democràtics i amb el valencianisme.

Toni Mestre va nàixer a València, però es considerava ‘fill lingüístic de la Marina’, del poble d’Altea, on passava els estius quan era menut.

Va ser guionista i presentador del programa ‘De dalt a baix’, primer programa en valencià a la ràdio pública (Ràdio Peninsular, RNE), que es va iniciar sota el franquisme i que es va mantenir amb diverses interrupcions fins als anys 80. En els seus programes va difondre la Nova Cançó durant la transició, emetent cançons d’Els Pavesos, Lluís el Sifoner, Paco Muñoz o Lluís Miquel, a més de Raimon, Ovidi Montllor, Marina Rossell, Lluís Llach, Pau Riba, Maria del Mar Bonet o Joan Manuel Serrat. Paral·lelament a la seva tasca periodística, Mestre escrivia poemes i cançons.

El programa va reaparèixer posteriorment amb un altre nom: ‘Ara i ací’. Tenia cobertura sobre tot el territori valencià i va crear escola. Després, Toni Mestre va ser ‘condemnat’ a llegir els butlletins horaris en castellà, fins que va decidir jubilar-se, als 58 anys, el febrer de 2001.

El 5 de novembre de 2005 va protagonitzar, amb la seva parella, el primer casament entre persones del mateix sexe a l’Ajuntament de Bocairent.

L’any 2001, la Generalitat de Catalunya li va atorgar el Premi Nacional de Radiodifusió. I el passat mes de juny va rebre un premi pel seu suport a la música en valencià en la festa dels Premis Ovidi Montllor que es va fer a València.

2 comentaris a “S’ha mort el periodista valencià Toni Mestre, pioner en la introducció del català als mitjans del País Valencià”

  1. jaume66 comenta:

    Esquerra expressa el seu condol per la mort del patriota i amic Toni Mestre

    Esquerra Republicana expressa el seu condol pel lamentable traspàs del periodista i escriptor Toni Mestre. Mestre va ser un dels impulsors de la ràdio en català al País Valencià a les acaballes del franquisme a través del mític programa “De dalt a baix”, que difongué la música valenciana entre el gran públic. Darrerament col·laborava a mitjans com L’Avanç i Levante-EMV. Esquerra vol ressaltar l’exemple de Mestre com a patriota insubornable, com a persona compromesa amb els ideals de l’esquerra, el País Valencià i els Països Catalans.

    http://www.esquerra.cat/locals/index.php?id_article=9266

  2. PCPV comenta:

    En nom del PCPV vull expressar el nostre condol per la mort del company Toni Mestre, figura senyera de la lluita per la recuperació de la nostre llengua i cultura.

    Rafael Pla López
    secretari de Formació i Debat del Partit Comunista del País Valencià

Fer un comentari

Necessiteu estar identificats per a poder comentar.

Funcionant amb WordPress